Detall del cartell del documental curt "Barris plens de memòria".
2a edició. Octubre 2017
Recuperació d'experiències de vida de l'etapa de la dictadura franquista i primers anys de la democràcia amb la creació d’un audiovisual “Barris Plens de Memòria” com transmissió de la memòria històrica, possibilitant processos d'aprenentatge culturals, que condicionen la reproducció i transformació dels diversos sabers i valors.
Aspecte del que, sense dubte, saben les persones grans, les que la van patir, però que han de sentir, veure i conèixer les persones de totes les edats, perquè les més joves no han tingut l'ocasió de saber les injustícies de l'època franquista i els efectes, no només en l'educació que han rebut dels seus pares, sinó també a l'hora d'educar els seus fills.
Ho hem fet recollint informació de les persones grans que ho van viure i que assisteixen als tallers de «Entrenament Mental» de l’Aula Actual. Recuperant les seves històries i les dels seus familiars. També, ajudant-los a analitzar com van influir les seves vivències infantils en la seva evolució, la seva manera d'actuar i en la presa de decisions.
Recuperem experiències i relats perquè només amb sentir-los i mirar-los ja s'aprèn, per molt modestos que siguin. Aprenen tant els que reben com els que desenvolupem el projecte. I així contribuïm a desfer el buit social que han mantingut i tracten de mantenir sobre aquest període tan vergonyós, injust i immoral.
Hem descobert fotos i realitzat un documental on sent l’origen les intervencions d'algunes d'aquestes persones, és probable que aquest material serveixi d'estímul a nens/es i adolescents, per fer propostes creatives i raonades sobre com volen construir el futur, podent ser més tolerant i lliure. Ja que ells/es són els amos/es d'aquest futur, tot i que encara no ho sàpiguen.
No podem remeiar aquella injustícia que abans vam dir, però estaria en part aconseguit si, amb aquesta experiència, despertem l'afany d'aprenentatge les persones sobre el fet que el passat permet pensar en el futur per a poder-lo millorar.
CONFAVC, Càtedra de l’UNESCO Sostenible, Participants dels Tallers AV Les Planes a Sant Joan Despí; AV Can Roca, AV Pça. Catalunya-Escola Industrial, AV Vallparadis a Terrassa, Departament de Treball, Afers Socials de la Generalitat de Catalunya.
• Adolescents i joves escolaritzats
• Universitaris
• Gent Gran
• Escoles d’adults
La raó principal d'aquest projecte és el de rescatar de la memòria dels protagonistes, situacions i fets que els anys van esborrant, per convertir-la en una reflexió per a la població adolescent i fins i tot universitària, de manera que els permeti interpretar i situar les influències de l'època franquista i com han condicionat el model educatiu.
A més, de poder donar un reconeixement al valor de la lluita, del sofriment, de les pors i la manca de llibertats que van patir els seus avis, amb repercussions en els seus pares i cap a ell/es mateixos/es.
Com ho hem fet?
Conclusió:
La història no pertany a ningú, és un debat continu i de construcció de coneixement.