Bones experiencies

Oficina de Mediació Hipotecària

Nom AV:
Federació d'AV de Cornellà (FAVCo)
Contacte:
Pura Velarde. favcoo@hotmail.com 93 376 59 03
Categoria:
Àmbit:
Data d’inici:
08/10/2012
Àmbit
Oficina de Mediació Hipotecària
EDICIÓ:

1a edició. Gener 2015

DESCRIPCIÓ:

La Federació d’Associacions de Veïns de Cornellà conjuntament amb les A.V de Cornellà treballa des de l’any 2013 en oferir un assessorament, mediació i atenció jurídica als veïns de Cornellà amb problemes de habitatge. S’han realitzat assemblees col·lectives i xerrades informatives. L’activitat realitzada segueix unes línies d’actuació que són:

  • La pedagogia de començar el procés a l’inici del problema -Assessorament professional individual i acompanyament en el procés
  • Seguiment de propostes socials a nivell de Cornellà i Barcelona amb altres col·lectius. Això ha permès fixar uns criteris per obtenir millors resultats. La Mediació Hipotecaria necessita una gestió que doni resultats a mig i llarg termini. Es important l’atenció personalitzada per una millor gestió del problema i alleugerir el neguit de les famílies intentant proporcionar una solució en l’acompanyament del problema.
ENTITATS COL·LABORADORES:

Les 7 AA.VV de Cornellà (AA.VV Gavarra, AA.VV Sant Ildefons, AA.VV Padró, AA.VV Riera, AA.VV Casc Antic, AA.VV Almeda, AA.VV Fontsanta-Fatjó), conjuntament amb la Federació d’Associacions de Veïns de Cornellà.

PERSONES BENEFICIÀRIES:

Afectats habitatge: 379 persones beneficiaries amb problemes hipotecaris, que han suposat 669 visites individuals.

Afectats problemes hipotecaris i obligacions subordinades: Des de l’any 2013 i fins el 2015 ens vam trobar amb la problemàtica dels productes tòxics bancaris i les obligacions subordinades. Van rebre informació general 232 persones afectades. A través d’Assemblees Informatives es va donar informació detallada de cada entitat i del tipus de producte adquirit i les possibles solucions per poder recuperar els estalvis. A nivell individual 73 persones van rebre assessorament jurídic per interposar una demanda degut a què l’entitat bancaria no va voler arribar a cap mediació. Actualment el procés està tancat i tots els expedients s’han resolt satisfactòriament.

OBJECTIUS:

El principal objectiu era aconseguir fer una tasca pedagògica amb les famílies per intentar que acudissin a l’inici del problema per poder tenir un marge més ampli de maniobra tant amb els bancs com amb els jutjats i poder exhaurir totes les vies d’actuació. El primer any, el nostre marge de maniobra era escàs, les persones afectades arribàvem ja amb ordres de desnonaments i la nostra intervenció es veia limitada a manifestacions a la porta del veí afectat, mentre continuava el procés. Un altre dels objectius: es arribar a acords amb Ajuntament en temes socials i amb entitats bancaries per gestionar mediacions, aplaçaments hipotecaris o dacions en pagament per trobar solucions als problemes. Cada cas és tractat individualment i es fa un seguiment, actuant de maneres diverses depenent de molts factors, econòmics, familiars, socials...

ACTUACIONS:

S’han realitzat a tots els barris de Cornellà i al local de la Federació d’Associacions de Veïns xerrades per donar a conèixer la situació i les solucions possibles segons els diferents tipus de casos. Hem realitzat manifestacions davant de les entitats bancaries que no han volgut arribar a acords ni mediacions. A través de diferents xarxes, mitjans de comunicació i correus s’ha donat a conèixer el servei d’assessorament per poder arribar ajudar al màxim de veïns i veïnes possibles amb problemes hipotecaris.

QUÈ HEU ACONSEGUIT?

Hem aconseguit aturar desnonaments que es trobaven en la primera fase del procés, la mediació amb entitats bancàries i l'Ajuntament de Cornellà. S’han aconseguit lloguers socials per a les persones que finalment han hagut d'entregar la seva llar. També la creació d’una taula d’emergència sobre el problema de l'habitatge a Cornellà i la responsabilitat i política social. La problemàtica de les participacions preferents i obligacions subordinades es va resoldre satisfactòriament per tots els afectats que van rebre assessorament a la Federació d’Associacions de Veïns.

OBSERVACIONS?

Actualment continuem amb la nostra tasca d’assessorament als veïns i veïnes amb problemes d’habitatge per intentar donar una solució viable al problema. Els problemes d’habitatge se solucionen en part però es deriven d’altres. Així ens trobem amb casos amb una problemàtica inicial que al llarg dels anys ha anat derivant en altres problemes. La nostra preocupació amb el cens que tenim es organitzar una taula rodona amb diferents organismes per estudiar la necessitat d’una política d’habitatge que solucioni els problemes socials d’habitatge.

GALERIA D'IMATGES:
Comparteix la teva proposta

Agraïm el suport de

veins@confavc.cat
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram